Jumaat, Disember 29, 2006






















sebuah karya
Yusuf Fansuri
TUBUH-TUBUH BERCINTA


(i) bulan
Memanah

Bulan biru
Nun jauh

Agar jatuh
Ke erat dakap !

(ii) busur
Tancap busurmu

Membenam
DALAM
Rasa.

Ini tubuh
Menggeletar di segenap
saraf.
Jiwa kulebur!
Olehmu!

(iii) tulus
MenCINTAimu

Adalah tulus

Memilikimu
Adalah hasrat

Memelukmu
Adalah jiwa

(iv) luluh
Ayu sinar matamu

Menerjah dada
Terbakar rindu

Manis senyummu
Mengusik hati
Terpaku lidah

Lembut tuturmu
Menusuk jiwa
Luluh CINTAku!

(v) matahatiku
Kamu!


Adalah matahatiku
Saat cermin CINTA mula kabur

Di antara pudar sepi yang berbekas
Curiga rasa yang panjang
Pada segala kejadian
Sang perempuan.

(vi) sesuatu
Sesuatu yang tak terucap
Bukan dusta kata
Sesuatu yang tak terluah
Bukan dendam lama
Sesuatu yang tak terungkap
Bukan cuba berpura
Sesuatu adalah
Rahsia kehilangan
Kata-kata sang penCINTA.

(vii) penawar
Bisa racun

CINTAmu
Penawar pedih
1,000,000
Luka berahiku!

(viii) setelah itu
Setelah itu
Aku tak pernah melafaz
Janji
Setelah itu
Aku tak pernah melafaz
Dusta
Setelah itu
Aku tak pernah melafaz
Sumpah
Setelah itu
Aku
Lemas di laut CINTA!

(viiii) hanya kamu
Hanya kamu

Kamu hanya
Dan
Hanya kamu
Kamu hanya
Kamu
Selamanya aku CINTA !

(ix) sebuah cinta
ini puisi‘tuk

sebuah
nama ini puisi‘tuk
sebuah
kasih ini puisi‘tuk
sebuah
sayang ini puisi‘tuk
sebuah
CINTA ini puisi‘tuk sebuah
abadi!

Tiada ulasan: