Rabu, Oktober 24, 2007



















Karya-karya
Yusuf Fansuri

1. GELITA MALAM


Gelap gelita

Bintang-bintang

Di puncak kelam

Di lebaran malam


2. TAKBIR BESAR

Isya’ sujud

Sunyi pecah

Tasbih puja

Takbir kubra


3.BULAN PULANG


Bulan pulang

Ke dakap Tuan,

Awal barakah

Di ujung ampun


4. DISISI DIRI


Disisi diri

Hening meratap

Jasad mengalah

Sepi pasrah


5. DIRIBA IZZATI


Hati penuh

Linang air mata

Diriba izzati

Cinta bertakhta

Jua akhirnya.


3 ulasan:

taufek18 berkata...

Yusuf, sajakmu kian pergi ke kolam makna namun kolam makna yang gagal dikesani ibarat sekadar mengocak air di permukaan yang luasnya terlalu terbentang. Batu yang dilempar itu tak timbul-timbul kerana dibelenggu keakuanmu yang tidak singgah ke mana-mana. Batu yang kita lemparkan itu harus singgah ke batang hidung semua orang dalam segenap ruang dan batas waktu. Waktu kita kian singkat Suf namun perjuangan mesti diteruskan.
Kita mesti menjerit tetapi jeritan dalam ruang gelap tidak melonjakkan kita. Aku seberapa boleh ingin melonjakkan dirimu ke ruang sastera yang setinggi mungkin tetapi ia mesti kau mulakan dengan kegagahan untuk bermain dgn akal dan sentimen yang terurus. Sayang sajak-sajakmu ini tidak diangkat dalam forum yang selayaknya dan diberi kelas yang ditentukan tarafnya. Namun jangan risau, kau serahkan segalanya pada aku, mana yang termampu aku lakukan, aku akan pergi ke arah itu walau dgn hanya titis peluh dan airmata yang terakhir.

dahirisaini berkata...

agak lama xjenguk laman sahabat ini, apa khbar sahabat? sahabat ruang waktu yg trcicir dan sekolam prtemuan telah menemukan kita dalam kancah yg kurang memuaskan. apa yg pasti kata tuan hj taufek memang jelas dan telus. makna sajak sahabat memiliki sesuatu yg bernilai, tapi syg sahabat tak meletakkan setinggi cita kerana mungkin kekangan seketul batu yg harus dipecahkan menjagi ketulan kecil. apapun saya turut kagum dgn lontaran bahasa puisi sahabat. penuh nada sufi yg sukar diterka dgn mata kasat, tapi memrlukan renungan yg satu dan jitu. teruskan usaha sahabat. yg jelik dtg dari saya, yg baik dtg dari Allah. salam.

Maslina Mahbu @ Armiza Nila berkata...

Suf, semakin hari semakin 'wow'! puisi kitak Suf.

Ya Rabbi! Mun bukan calang2 orang sik dapat nak faham puisi tok.

Rakan2....sudah lama Yusuf punya identiti yang cukup LUARBIASA sebagai pencipta puisi!

Saya sudah lama terkesan kan itu...

Teruskan Suf...